هاست (Host) یا میزبانی وب فضایی امن و مطمئن برای ذخیره سازی و نگه داری اطلاعات در اینترنت است که به بخشی از سرور گفته می‌شود و معمولا باید آن را شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاستینگ یا میزبانی وب ارائه میدهند. سرورهایی که به این منظور بکار گرفته می‌شوند در تمام طول روشن و به اینترنت متصل هستند و امکان ارائه محتوای ما را در هر زمانی فراهم میکند . 

 

پس از انتخاب نام برای دامنه مورد نظرتان و ثبت آن شما دارای یک ادرس اینترنتی خواهید شد. ولی با وجود این وقتی آدرس سایتتان را وارد مرورگرتان می کنید این طور به نظرمی رسد که این آدرس ثبت نشده است. این آدرس ثبت شده است و تنها چیزی که ندارد داشتن یک منبع برای نمایش اطلاعات آن است. این امر دقیقا مانند ثبت شرکت است که علاوه بر ثبت شرکت در دفاتر اسناد رسمی باید یک مکان را برای شرکت خود انتخاب کنید.

 

انواع هاست

 بعد از اینکه به ماهیت هاست پی بردید ، در ادامه به معرفی و بررسی انواع هاست می پردازیم.

 

هاست اشتراکی :

در این نوع میزبانی، یک سرور به بخش‌های زیادی تقسیم می‌شود و هر بخش به سایتی تعلق می‌گیرد. با این روش در یک سرور ممکن است هزاران سایت میزبانی شود.
هاست اشتراکی مقرون‌به‌صرفه است و شما بابت همان مقدار از منابعی که احتیاج دارید هزینه پرداخت می‌کنید. معمولاً وب‌سایت‌ها در ابتدای کار و تا زمانی که اطلاعات و بازدید بسیار زیادی ندارند، در هاست اشتراکی ‌میزبانی ‌می‌شوند.

یکی از مشکلاتی که در این نوع از سرویس میزبانی ممکن است ایجاد شود، مشکلات امنیتی است. نفوذ به یک سایت می‌تواند راهی برای ایجاد دسترسی به سرور و سایر وب‌سایت‌ها باشد. همچنین وجود حجم بالای درخواست‌ها روی سرور می‌تواند منجر به افت سرعت سایر وب‌سایت‌ها شود. بنابراین استفاده از سرور‌های ایمن شده و معتبر برای حفظ امنیت و کارایی سایت ضروری است.

 

سرور نیمه اختصاصی :

در سرور اختصاصی، یک سرور به مشتری اختصاص می‌یابد و وب‌سایت او تنها استفاده‌کننده از منابع آن سرور است. از آنجا که سرور فقط از سایت شما میزبانی می‌‌کند، بنابراین نگرانی‌ کاهش امنیت و سرعت از طرف سایر وب‌سایت‌ها وجود ندارد.
این نوع هاست‌ هزینه‌های بالایی دارد و برای وب‌سایت‌های بزرگ مناسب است.

 

میزبانی ابری :

در میزبانی ابری (cloud Hosting) همواره چندین سرور به‌صورت شبکه در حال کار کردن هستند. وب‌سایت شما می‌تواند از تمام منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این سیستم‌ها استفاده نماید. یعنی وب‌سایت محدود به یک سرور با منابع محدود نخواهد شد و در شرایطی که احتیاج به استفاده‌ی بیشتر از منابع دارد، می‌تواند از سایر سرورها در فضای ابری استفاده کند.

با این روش وب‌سایت شما همیشه در دسترس است و به اصطلاح up-time‌ آن بسیار بالا خواهد بود. در هاست ابری بک‌آپ‌ گرفتن و حفظ امنیت به علت پراکندگی داده‌ها کار دشوارتری است.

 

هاست وردپرس :

هاست وردپرس، یک هاست لینوکس با قدرت و تنظیمات مشخص جهت میزبانی وب‌سایت‌های وردپرسی است. در حالت کلی یک وب‌سایت وردپرسی در سرور‌های لینوکسی و ویندوزی قابل میزبانی است. اما از آنجا که وب‌سایت‌های وردپرسی استفاده‌ی زیادی از منابع سرور دارند، باید از سرورهایی برای میزبانی آنها استفاده شود که منابع و سخت‌افزارهای قدرتمندتری داشته باشند.

شرکت‌های هاستینگ، سرور‌هایی با قدرت مشخص را به میزبانی از وب‌سایت‌های وردپرسی اختصاص داده‌اند که به آن هاست وردپرسی می‌گویند. قیمت این نوع هاست از قیمت هاست‌های اشتراکی بالاتر است.

 

هاست ایران :

مرکز داده (data center) به مجموعه‌ی سرورها، زیرساخت‌های ارتباطی و امنیتی به منظور پشتیبانی از سرویس‌های تحت شبکه گفته می‌شود. به هاستی که مرکز داده‌ی آن در ایران قرار داشته باشد، اصطلاحاً هاست ایران گفته ‌می‌شود. استفاده از هاست ایران مزیت‌هایی مثل افزایش سرعت لود وب‌سایت، از دست نرفتن داده در تحریم، کاهش هزینه‌ها، جلوگیری از خروج ارز و..‌ دارد.

کانال های رسمی متامکس در شبکه های اجتماعی