منوی اصلی سایت

server یا سرویس دهنده ، کامپیوتری همیشه روشن و قدرتمند است که به کاربران در هر زمان‌، امکان دریافت خدمات را فراهم میکند. یک کامپیوتر خانگی هم که سیستم‌های دیگر به آن متصل هستند و خدمات دریافت می‌کنند، یک سرور به شمار می‌آید.

 

سرور چیست ؟

اگر بخواهیم با یک تعریف چامع و ساده بیان کنیم سرور مجوعه ای از سیستم هایی است که وظیفه سرویس دهی و ارائه خدمات به سایر سیستم‌های دیگر را بر عهده دارند. سیستم هایی که از سرور خدمات دریافت می‌کنند، تحت عنوان خدمات گيرنده يا کلاینت (Client) شناخته می‌شوند.

 

انواع سرور از نظر کارایی

سرور‌ها انواع مختلفی دارند که هر یک از آن‌ها برای کاربردی به خصوص ایجاد شده است. این سرورها کارهای مختلفی را انجام می‌دهند از جمله خدمات ایمیل، ویدئو، میزبانی وب سایت‌ها و… برخی از پرکاربردترین انوع سرورها از نظر کاربرد عبارتند از :

 

Database Server :

سرور پایگاه داده به سروری می‌گویند که پایگاه داده ای را که کلاینت‌ها یا سیستم‌های تحت شبکه از آن استفاده می‌کنند، در اختیارشان قرار می‌دهد. تمامی اطلاعات دیتابیسدر این سرور به ذخیره سازی و پردازش می‌شوند.

 

File Server :

سرورهایی که برای ذخیره فایل‌ها استفاده می‌شوند و وظیفه دارند این اطلاعات را از طریق شبکه در اختیار کاربرها قرار دهند. این سرورها پایه ای‌ترین و قدیمی‌ترین سرورهای استفاده شده در حوزه شبکه هستند.

 

Web Server :

سرورهایی که برای میزبانی سایت‌ها استفاده می‌شود. این سرورها وظیفه دارند که داده‌های مربوط به یک سایت را ذخیره و به مرورگر وب کاربران در سراسر شبکه وب ارسال کنند.

 

Application Server :

نوع خاصی از سرور پایگاه داده است. با این تفاوت که نرم افزاری هم که کاربرها از آن استفاده می‌کنند مانند دیتابیس در سرور نصب شده است.

 

Game Server : 

 سرور بازی سروری است که تمام وقایع در یک بازی ویدیویی چند نفره در آن اتفاق می‌افتند. افرادی که قصد دارند به صورت چند نفره بازی کنند باید به یکی از این گیم سرورها متصل شوند. گیم سرورها به دو دسته گیم سرورهای شبکه داخلی و گیم سرورهای اینترنتی تقسیم می‌شوند.

 

Mail Server :

 همانطور که از نام این سرورها مشخص است هدف از ایجاد و بکارگیری آن‌ها ارسال ایمیل به کاربران است. ایمیل سرورها برای مدیریت کارهای مربوط به ایمیل‌ها از سرویس‌های ایمیل یا Web mail‌ها استفاده می‌کنند.

 

Proxy Server :

 از این سرور به عنوان یک رابط میان سرور اصلی و خدمات گیرنده استفاده می‌شود. روش کار این سرورها مانند VPN‌های شخصی است. یعنی پس از این که این سرور اطلاعات را بررسی کرد، آن‌ها را به سرور اصلی منتقل می‌کند.

 

Audio/Video Server :

این سرور‌ها محتوای چند رسانه ای را برای وب سایت‌ها فراهم می‌کنند و به کاربران اجازه می‌دهند که محتوای چند رسانه ای را پخش و یا دریافت کنند.

 

تفاوت سرور ها با کامپیوتر های معمولی و خانگی :

  • سخت افزارهایی که برای سرورها استفاده می‌شوند، با سیستم‌های خانگی متفاوت هستند.
  • سرورها در طول شبانه روز به کامل روشن و در دسترس هستند.
  • سرورها نیاز به ابزارها کنترلی از جمله موس، کیبورد و… ندارند.
  • برای جلوگیری از به خطر افتادن امنیت سرورها، از آن‌ها در محل هایی به نام دیتاسنتر (Datacenter) نگهداری می‌شود.
  • معمولا سرورها در محفظه‌های خاصی نگهداری می‌شوند که به آن‌ها رک یا Rack می‌گویند.
  • مجموعه ای از این رک‌ها در قفسه هایی به نام کیج (Cage) قرار می‌گیرند.
  • معمولا در دیتاسنترها تیم هایی مختصص برای مدیریت سرورها مستقر هستند تا در صورت هرگونه مشکلی، آن را به سرعت برطرف کنند.

 

سرور ها از چه سیستم عاملی استقاده میکنند ؟

رایچ ترین سیستم عامل هایی که  بر روی سرور ها استفاده میسوند عبارتند از :

  • سیستم عامل لینوکس
  • سیستم عامل ویندوز
  • سیستم عامل مجازی ساز

این سه مورد از رایج ترین سیستم عامل های استفاده شده بر روی سرور ها هستند. انتخاب نوع سیستم عامل و نرم افزارهایی که بر روی سرور نصب شده اند به اهداف و نیازهای مورد نظر مدیران سایت‌ها و سایر کسب و کارها بستگی دارد. 

 

نتیجه گیری :

سرورها سیستم‌های قدرتمندی هستند که برای اهداف مختلف و سرویس دهی به سایر سیستم‌ها ساخته شده اند. این سیستم‌ها باید قادر به پاسخگویی تعداد زیادی از درخواست‌ها و کاربران بر بستر اینترنت باشند. بنابراین انتخاب سرور مناسب برای سایت، نرم افزار و… امری بسیار مهم است که می‌تواند بر کسب و کار شما تاثیری مستقیم بگذارد.

کانال های رسمی متامکس در شبکه های اجتماعی